I etap edukacyjny (klasy I-III), 45 min.
ŚWIAT ROBOTÓW

Tematyka zajęć:

  • Sterowanie robotem Robin M1 – poprzez balansowanie ciałem (10 min)
  • Czy robot jest komputerem? pogadanka o robotach i ich zastosowaniu w różnych dziedzinach życia (5 min)
  • Gimnastyka z robotem (7 min)
  • Nauka obsługi robotów i odkrywanie ich funkcji  oraz pokaz sterowania robotem poprzez komputer (13 min)
  • Zawody drużynowe z wykorzystaniem robotów (10 min)
  • Wprowadzenie do programowania mini robotów z klocków Lego WeDo

Uczeń:

  • poznaje podstawowe pojęcia komputerowe;
  • posługuje się komputerem w podstawowym zakresie: uruchamia program, korzystając z myszy i klawiatury;
  • wie, jak trzeba korzystać z komputera, żeby nie narażać własnego zdrowia;
  • stosuje się do ograniczeń dotyczących korzystania z komputera;
  • po przez zabawę poznaje zasady programowania zabawek -  robotów.

II etap edukacyjny (klasy IV-VI), 45 min.
JA, ROBOT

Tematyka zajęć:

  • Czy robot jest komputerem? Pogadanka o robotach i ich działaniu (7 min)
  • Wprowadzenie do programowania za pomocą klocków Lego WeDo lub mini robotów RoboRobo (15 min)
  • Uczeń prowadzi obserwacje dotyczące działania napisanych przez siebie programów i wyciąga wnioski
  • Samodzielnie przygotowuje proste programy sterujące robotem na podstawie instrukcji obsługi (13 min)
  • Zawody drużynowe z wykorzystaniem robotów (10 min)

Uczeń:

  • opisuje urządzenia techniczne ze swojego otoczenia i wyróżnia ich funkcje;
  • czyta ze zrozumieniem instrukcje obsługi urządzeń;
  • bezpiecznie posługuje się komputerem i jego oprogramowaniem;
  • komunikuje się z komputerem za pomocą ikon, przycisków, menu i okien dialogowych;
  • rozwiązuje problemy i podejmuje decyzje z wykorzystaniem komputera;
  • uczestniczy w pracy zespołowej, porozumiewa się z innymi osobami podczas realizacji wspólnego projektu, podejmuje decyzje w zakresie swoich zadań i uprawnień;
  • poznaje podstawy programowania.

 Do pobrania:

    Tematyka zajęć ROBOTICUM II dla I i II etapu kształcenia pobierz>>

    Tematyka zajęć ROBOTICUM II dla uczniów z upośledzeniem umysłowym
w stopniu umiarkowanym lub znacznym
pobierz>>

 

I etap edukacyjny (klasy I-III), 2*45 min.
CHCĘ ZOSTAĆ ASTRONAUTĄ

Tematyka zajęć:

  • Wielka i Mała Niedźwiedzica – wyznaczanie stron świata za pomocą Gwiazdy Polarnej (20 minut).
  • Zabawa „DZIEŃ I NOC” (10 minut).
  • Ćwiczenia z lornetkami i teleskopami (15 minut).
  • Doświadczenia z modelem: Słońce –Ziemia – Księżyc. Dlaczego mamy dzień i noc. Uzasadnienie powiedzenia o Mikołaju Koperniku – „Wstrzymał Słońce, ruszył Ziemię”  (10 minut).
  • Planety Układu Słonecznego – eksperymenty z modelem Słońca i planet (10 minut).
  • Obserwacje Słońca za pomocą teleskopu słonecznego (15 minut).
  • Barwy otaczającego nas świata (10 minut).

Uczeń:

  • obserwuje i prowadzi proste doświadczenia przyrodnicze, analizuje je i wiąże przyczynę ze skutkiem.

II etap edukacyjny (klasy IV-VI), 2*45 min.
TAJEMNICE WSZECHŚWIATA

Tematyka zajęć:

Część I

  • Historia – narodziny gwiazdy - Słońca (film dydaktyczny – 7 minut).
  • Obserwacje Słońca za pomocą teleskopu słonecznego (13 minut).
  • Wielkości charakteryzujące planety Układu Słonecznego; założenia teorii heliocentrycznej Mikołaja Kopernika (10 minut).
  • Ćwiczenia z przyrządem „Słońce – Ziemia – Księżyc” – opis ruchu wirowego i obiegowe-go Ziemi  (15 minut).

Część II

  • Przygotowanie do obserwacji nieba okiem nieuzbrojonym i za pomocą lornetki, wykorzystanie obrotowych map nieba lub teleskopu (10 minut).
  • Ćwiczenia z lornetką i teleskopem (25 mi-nut).
  • Barwy ciał w przyrodzie, odbicie  i załamanie światła. Zwierciadła i soczewki, oko, oko  krótkowidza i dalekowidza  (10 minut) .

Uczeń:

  • wymienia nazwy planet Układu Słonecznego i porządkuje je według odległości od Słońca;
  • wyjaśnia założenia teorii heliocentrycznej Mikołaja Kopernika;
  • prezentuje za pomocą modelu ruch obiegowy i obrotowy Ziemi;
  • odnajduje zależność między ruchem obrotowym Ziemi a zmianą dnia i nocy.

Do pobrania:

   Tematyka zajęć ASTRONOMICUM dla I i II etapu kształcenia pobierz>>

    Tematyka zajęć ASTRONOMICUM dla uczniów z upośledzeniem umysłowym
w stopniu umiarkowanym lub znacznym
pobierz>>

I etap edukacyjny (klasy I-III), 45 min.
Budowanie z klocków K'NEX

Tematyka zajęć:

  • Oglądanie pokazu i instrukcja jak budować z  klocków K'NEX.
  • Wybór zestawu do budowania, według zainteresowań i możliwości ucznia.
  • Zaprojektowanie i budowa własnych konstrukcji z klocków K'NEX.

Uczeń:

  • buduje z różnych przedmiotów dostępnych w otoczeniu, np. tor przeszkód, dom , szałas;
  • konstruuje urządzenia techniczne z gotowych  zestawów do montażu np. dźwig, samochody, samoloty, domki, statki…
  • dostrzega symetrię, zauważa, że jedna figura jest powiększeniem lub pomniejszeniem drugiej, kontynuuje regularny wzór;
  • podejmuje działalność twórczą, posługując się takimi środkami  wyrazu plastycznego jak kształt, barwa, na płaszczyźnie i w przestrzeni;
  • realizuje proste projekty w zakresie form użytkowych;
  • określa położenie obiektów względem siebie;
  • w sytuacjach trudnych i wymagających wysiłku intelektualnego zachowuje się rozumnie, dąży do wykonania zadania;
  • utrzymuje porządek wokół siebie, sprząta po sobie i pomaga innym w utrzymaniu porządku;
  • zna zagrożenia wynikające z niewłaściwego używania narzędzi i urządzeń technicznych;
  • przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej;
  • współpracuje w zabawach i w sytuacjach zadaniowych;
  • wie, że nie wolno zabierać cudzej własności  bez pozwolenia, nie niszczy cudzych rzeczy;
  • radzi sobie w sytuacjach życiowych, których pomyślne zakończenie wymaga wyobraźni i konsekwencji.

II etap edukacyjny (klasy IV-VI), 45 min.
Budowanie z klocków K'NEX

Tematyka zajęć:

  • Oglądanie pokazu i instrukcja jak budować z  klocków K'NEX.
  • Wybór zestawu do budowania, według zainteresowań i możliwości ucznia.
  • Zaprojektowanie i budowa własnych konstrukcji z klocków K'NEX.

Uczeń:

  • organizuje sobie miejsce pracy, szacuje czas trwania konkretnych działań;
  • konstruuje modele urządzeń  technicznych posługując się gotowymi zestawami do montażu mechanicznego.

 Do pobrania:

    Tematyka zajęć KNEXARIUM dla I i II etapu kształcenia pobierz>>

    Tematyka zajęć KNEXARIUM dla uczniów z upośledzeniem umysłowym
w stopniu umiarkowanym lub znacznym
pobierz>>

Budowanie z klocków KNEX rozwija funkcje motoryczne uczniów.

I etap edukacyjny (klasy I-III), 45 min.
JAK CZŁOWIEK POZNAJE ŚWIAT?
CZŁOWIEK I JEGO ZMYSŁY

Tematyka zajęć:

  • Pogadanka o zmysłach. (5 min)
  • Sprawdź swój węch: kuchnia aromatów. (5 min)
  • Sprawdź swój wzrok: proste iluzje optyczne, magiczne lustra, widzenie barw. (15 min)
  • Sprawdź swój dotyk: magiczne pudełko, subiektywne odczuwanie temperatury. (10 min)
  • Sprawdź swój słuch: zobaczyć dźwięk, miernik dźwięku. (10 min)

Uczeń:

  • właściwie używa narzędzi i urządzeń technicznych;
  • nazywa części ciała i organy wewnętrzne zwierząt i ludzi (np. serce, płuca, żołądek);
  • posługuje się wybranymi programami i grami edukacyjnymi, rozwijając swoje zainteresowania; korzysta z opcji w programach;
  • obserwuje i prowadzi proste doświadczenia przyrodnicze, analizuje je i wiąże przyczynę ze skutkiem;

II etap edukacyjny (klasy IV-VI), 45 min.
JAK CZŁOWIEK POZNAJE ŚWIAT?
CZŁOWIEK I JEGO ZMYSŁY

Tematyka zajęć:

  • Pogadanka o zmysłach. (5 min)
  • Sprawdź swój węch: kuchnia aromatów. (5 min)
  • Sprawdź swój wzrok: proste iluzje optyczne, magiczne lustra, widzenie barw, alfabet Braille’a, alkogogle, test na daltonizm. (15 min)
  • Sprawdź swój dotyk: magiczne pudełko, subiektywne odczuwanie temperatury. (10 min)
  • Sprawdź swój słuch: zobaczyć dźwięk, miernik dźwięku. (10 min)

Uczeń:

  • uważnie słucha wypowiedzi i korzysta z przekazywanych informacji;
  • nazywa zmysły człowieka i wyjaśnia ich rolę w poznawaniu przyrody, stosuje zasady bezpieczeństwa podczas obserwacji przyrodniczych;
  • opisuje rolę zmysłów w odbieraniu wrażeń ze środowiska zewnętrznego;
  • charakteryzuje podstawowe zasady ochrony narządów wzroku i słuchu;

 Do pobrania:

   Tematyka zajęć HUMANICUM II dla I i II etapu kształcenia pobierz>>

I etap edukacyjny (klasy I-III), 45 min.
I GRA MUZYKA

Tematyka zajęć:

  • Zapisywanie dźwięku. Podstawowe wiadomości o notacji muzycznej. Notacja graficzna. (20 min)
  • „Studio dźwięku”. Tworzenie prostych kompozycji i utrwalenie dźwięku. (25 min)

Zapisy podstawy programowej:

  • pięciolinia, klucz wiolinowy;
  • do re mi fa sol na pięciolinii;
  • zapis komputerowo-graficzny na pięciolinii;
  • odczyt prostych melodii z nut;
  • improwizacja: naśladowanie zjawisk, tworzenie ryt-mów, komponowanie barw dźwiękowych;
  • realizacja własnego nagrania muzycznego;
  • kształtowanie umiejętności pracy w grupie;

II etap edukacyjny (klasy IV-VI), 45 min.
I GRA MUZYKA

Tematyka zajęć:

  • Zapisywanie dźwięku. Podstawowe wiadomości o notacji muzycznej. Notacja graficzna. (25 min.)
  • „Studio dźwięku”. Muzyka komputerowa, utrwalenie i przekazywanie dźwięku (20 min.)

Zapisy podstawy programowej:

  • pięciolinia, klucze muzyczne, wartości rytmiczne, takt, określenia dynamiczne
  • zapisanie gamy C-dur na pięciolinii
  • sposoby notacji muzycznej: rękopis oraz zapis graficzny na nośniku komputerowym.
  • odczyt prostych melodii z nut
  • fale radiowe, telewizja, Internet, nagrywanie płyt CD
  • proste dźwiękowe programy muzyczne
  • poznanie instrumentów komputerowych
  • realizacja własnego nagrania muzycznego
  • kształtowanie umiejętności pracy w grupie

 Do pobrania:

   Tematyka zajęć INSTRUMENTARIUM II dla I i II etapu kształcenia pobierz>>

    Tematyka zajęć INSTRUMENTARIUM II dla uczniów z upośledzeniem umysłowym
w stopniu umiarkowanym lub znacznym
pobierz>>

Joomla 3.0 Templates - by Joomlage.com