I etap edukacyjny (klasy I-III), 45 - 90 min.
MAŁY NAUKOWIEC PROWADZI EKSPERYMENTY
I DBA O ŚRODOWISKO

LUB (W ZALEŻNOŚCI OD POGODY)

ŻYĆ W ZGODZIE Z NATURĄ

Tematyka zajęć:

  • Wędrówka substancji w roślinach. (15 min)
  • Czy uniesiesz powietrze. (15 min)
  • Zabawy z dwutlenkiem węgla. (15 min)
  • Segregowanie odpadów. (15 min)
  • Energia odnawialna – budowa i pokaz działania modeli urządzeń wiatrowych, słonecznych, baterii z owoców. (zabawa i pokaz 30 min)
    LUB
  • Wycieczka do lasu i ogrodu.  (45 – 90 min) (zależne od pogody)

Uczeń:

  • obserwuje i prowadzi proste doświadczenia przyrodnicze, analizuje je i wiąże przyczynę ze skutkiem;
  • podejmuje działania na rzecz ochrony przyrody w środowisku; wie, jakie zniszczenia w  przyrodzie powoduje człowiek (wypalanie łąk, zaśmiecanie lasów, nadmierny hałas, kłusownictwo;
  • opisuje życie w wybranych ekosystemach: w lesie, ogrodzie, parku, na łące i w zbiornikach wodnych;

II etap edukacyjny (klasy IV-VI), 45 - 90 min.
ŻYĆ W ZGODZIE Z NATURĄ

Tematyka zajęć:

  • Obserwacja tkanek człowieka takich jak krew, naskórek, mięsień serca itp. (15 min)
  • Tworzenie własnych preparatów z cebuli. (30 min)
  • Budowanie prostych cząsteczek z kulek modelowych z instrukcją: woda, dwutlenek węgla, amoniak, metan,  cukry. (15 min)
  • Składniki powietrza. (15 min)
  • Czy uniesiesz powietrze. (15 min)

MŁODY NAUKOWIEC EKSPERYMENTUJE
I DBA O ŚRODOWISKO

Tematyka zajęć:

  • Filtrowanie wody. (10 min.)
  • Ochrona wody – jakość wody skażonej ole-jem. (5 min)
  • Działanie alkoholu na białko jaja kurzego. (doświadczenie pokazowe 10 min)
  • Elektroliza wody, oraz eksperymenty ze spa-laniem wodoru i różnych substancji. Produkty spalania i oddychania – CO2.  (20 min)
  • Zabawa z CO2. (eksperyment pokazowy 15 min)
  • Budowanie i zasada działania modeli związanych z odnawialnymi źródłami energii. (20 min)
  • Segregacja odpadów. (10min)

Uczeń:

  • podaje przykłady przyrządów ułatwiających obserwację przyrody (lupa, mikroskop, lornetka), opisuje ich zastosowanie, posługuje się nimi podczas prowadzonych obserwacji;
  • posługuje się pojęciem drobina jako najmniejszym elementem budującym materię;
  • opisuje skład materii jako zbiór różnego rodzaju drobin tworzących różne substancje i ich mieszani-ny;
  • wykonuje i opisuje proste doświadczenia wykazujące istnienie powietrza i ciśnienia atmosferycznego;
  • prowadzi obserwacje i proste doświadczenia wykazujące zanieczyszczenie najbliższego otoczenia (powietrza, wody, gleby);
  • proponuje działania sprzyjające środowisku przyrodniczemu;
  • wykazuje doświadczalnie, że czynnikiem niezbędnym do spalania jest tlen, identyfikuje produkty spalania i oddychania: dwutlenek węgla, para wodna, oraz podaje ich nazwy;
  • uzasadnia potrzebę segregacji odpadów, wskazując na możliwość ich ponownego przetworzenia;

LUB (W ZALEŻNOŚCI OD POGODY)

WSTĘP DO EKOLOGII CZYLI O ZALEŻNOŚCIACH W PRZYRODZIE

Tematyka zajęć:

  • Wycieczka do lasu i ogrodu w poszukiwaniu i nazywanie elementów przyrody ożywionej i nieożywionej wskazując zależności między nimi.  (45 min)
  • Wycieczka do lasu i ogrodu z zestawem COBRA 4 do badania środowiska i pogody. (45 min)

Uczeń:

  • rozpoznaje w terenie przyrodnicze (nieożywione i ożywione) oraz antropogeniczne składniki krajobrazu i wskazuje zależności między nimi;
  • wymienia nazwy składników pogody (temperatura powietrza, opady i ciśnienie atmosferyczne, kierunek i siła wiatru) oraz przyrządów służących do ich pomiaru,
  • podaje jednostki pomiaru temperatury i opadów stosowane w meteorologii;

 Do pobrania:

    Tematyka zajęć ECOLOGICUM dla I i II etapu kształcenia pobierz>>

    Tematyka zajęć ECOLOGICUM dla uczniów z upośledzeniem umysłowym
w stopniu umiarkowanym lub znacznym
pobierz>>

Joomla 3.0 Templates - by Joomlage.com