Pracownie - Moszna
Pracownie
- Szczegóły
- Beata Bułka
- Kategoria: Zajęcia w pracowniach
- Opublikowano: 11 styczeń 2014
- Odsłony: 2182
I etap edukacyjny (klasy I-III), 45 min.
W KRAINIE ZJAWISK ELEKTRYCZNYCH I MAGNETYCZNYCH
Tematyka zajęć:
- Elektryzowanie ciał. (15 min) Doświadczenia z: maszyną elektrostatyczną, generatorem Van de Graffa, elektroforem, elektroskopami.
Omawianie zjawiska elektryzowania ciał wykonanych z różnych materiałów: szkło, ebonit, różne metale, papier i inne tworzy-wa sztuczne. - Badanie materiałów przewodzących i nieprzewodzących prąd elektryczny. (10 min)
Materiały wykorzystane do badania przewodnictwa prądu elektrycznego: pręty metalowe( aluminiowy, stalowy, żelazny), szklane, plastikowe.
Omawianie zasad bezpiecznego korzystania z urządzeń elektrycznych. - Oddziaływanie magnetyczne – proste doświadczenia. (10 min)
- Ziemia jako magnes. (5 min)
- Sposoby oszczędzania energii elektrycznej na podstawie modeli elektrowni wiatrowej i baterii słonecznych. (5 min)
Uczeń:
- podaje przykłady zjawisk elektrycznych w przyrodzie (np. wyładowania atmosferyczne, elektryzowanie się włosów podczas czesania);
- demonstruje elektryzowanie się ciał i ich oddziaływania na przedmioty wykonane z różnych sub-stancji;
- wymienia podstawowe zasady bezpiecznego za-chowania się w domu, w tym posługiwania się urządzeniami elektrycznymi;
- obserwuje i prowadzi proste doświadczenia przyrodnicze, analizuje je i wiąże przyczynę ze skutkiem;
- bada i opisuje właściwości magnesów oraz ich wzajemne oddziaływanie, a także oddziaływanie na różne substancje;
- uzasadnia potrzebę i podaje sposoby oszczędzania energii elektrycznej;
- wie, jak ludzie wykorzystywali dawniej i dziś siły przyrody (wiatr);
II etap edukacyjny (klasy IV-VI), 45 min.
W KRAINIE ZJAWISK ELEKTRYCZNYCH I MAGNETYCZNYCH
Tematyka zajęć:
- Elektryzowanie ciał. (10min)
Doświadczenia z: maszyną elektrostatyczną, generatorem Van de Graaffa, elektroforem, elektroskopami.
Omawianie zjawiska elektryzowania ciał wykonanych z różnych materiałów: szkło, ebonit, różne metale, papier i inne tworzy-wa sztuczne. - Budowa prostych obwodów elektrycznych z wykorzystaniem schematów.(10min)
Pomiar napięcia i natężenia za pomocą mierników. - Badanie materiałów przewodzących i nieprzewodzących prąd elektryczny. (5min)
Materiały wykorzystane do badania przewodnictwa prądu elektrycznego: pręty metalowe( aluminiowy, stalowy, żelazny), szklane, plastikowe.
Omawianie zasad bezpiecznego korzystania z urządzeń elektrycznych. - Dobieranie odpowiednich źródeł napięcia elektrycznego do odbiorników. (5min)
- Oddziaływanie magnetyczne – proste doświadczenia. (5min)
- Ziemia jako magnes. (5min)
Doświadczenie z lewitującymi magnesami - Zasada działania kompasu i jego zastosowanie. (5min)
- Sposoby oszczędzania energii elektrycznej na podstawie modeli elektrowni wiatrowej i baterii słonecznych. (5min)
Uczeń:
- obserwuje i prowadzi proste doświadczenia przyrodnicze, analizuje je i wiąże przyczynę ze skutkiem;
- wymienia źródła prądu elektrycznego i dobiera je do odbiorników, uwzględniając napięcie elektryczne;
- opisuje skutki przepływu prądu w domowych urządzeniach elektrycznych, opisuje i stosuje zasady bezpiecznego obchodzenia się z urządzeniami elektrycznymi;
- zna zagrożenia wynikające z niewłaściwego używania narzędzi i urządzeń technicznych;
- bada i opisuje właściwości magnesów oraz ich wzajemne oddziaływanie, a także oddziaływanie na różne substancje;
- wyjaśnia zasadę działania kompasu, wymienia czynniki zakłócające prawidłowe działanie kompasu;
- uzasadnia potrzebę i podaje sposoby oszczędzania energii elektrycznej;
- wie, jak ludzie wykorzystywali dawniej i dziś siły przyrody (wiatr).
Do pobrania:
Tematyka zajęć ELEKTROMAGNETICUM dla I i II etapu kształcenia pobierz>>
Tematyka zajęć ELEKTROMAGNETICUM dla uczniów z upośledzeniem umysłowym
w stopniu umiarkowanym lub znacznym pobierz>>