Pracownie - Moszna
Pracownie
- Szczegóły
- Anna Szkwarek
- Kategoria: Pracownie - Moszna
- Opublikowano: 26 maj 2014
- Odsłony: 1407
II etap edukacyjny (klasy IV-VI), 45 min.
ENERGIA WOKÓŁ NAS
Tematyka zajęć:
- Wykorzystywanie doświadczeń potwierdzających istnienie energii: kinetycznej, potencjalnej, chemicznej, sprężystości, elektrycznej, magnetycznej, światła, słonecznej, ciepła oraz pracy człowieka jako sposobu na zwiększenie energii potencjalnej lub wewnętrznej masy (15 min)
- Ważenie przedmiotów, określanie masy różnych ciał i substancji, ciężaru, objętości, gęstości – pomiary (10 min).
- Wykonywanie doświadczeń potwierdzających istnienie zamiany (przemiany) energii jednego rodzaju w drugi (konwekcja, przewodnictwo cieplne, promieniowanie, rozszerzalność cieplna, podwójna natura światła (10 min)
- Ciepło – zimno- skutki zmian temperatury latem i zimą (5 min)
- Różne rodzaje ruchu- wykonywanie do-świadczeń obrazujących ruch prostoliniowy, po okręgu, wahania – wahadła, drgania, prędkość światła. (5 min)
Uczeń:
- uczeń przewiduje przebieg niektórych zjawisk i procesów przyrodniczych, wyjaśnia proste zależności między zjawiskami; przeprowadza obserwacje i doświadczenie według instrukcji;
- uczeń stawia pytania dotyczące zjawisk zachodzących w przyrodzie, prezentuje postawę badawczą w poznawaniu prawidłowości świata przyrody przez poszukiwanie odpowiedzi na pytania: „dlaczego?”, „jak jest”, „co się stanie, gdy?”;
- podaje przykłady przedmiotów wykonanych z substancji kruchych, sprężystych i plastycznych, rozróżnia kształty figur, powierzchnie, objętość, gęstość;
- opisuje różne rodzaje ruchu, interpretuje prędkość, jako drogę przebytą w jednostce czasu;
- porównuje masy ciał, objętości i wyznacza gęstość;
- bezpiecznie uczestniczy w ruchu drogowym, jako pieszy, pasażer i rowerzysta;
- bada doświadczalnie siłę tarcia i oporu powietrza- strata energii, określa czynniki od których te siły zależą, podaje przykłady zmniejszania i zwiększania siły tarcia i oporu w przyrodzie i przez człowieka oraz ich wykorzystanie w życiu codziennym ;
- wykazuje doświadczalnie, że czynnikiem niezbędnym do spalania jest tlen;
- przeprowadza na podstawie instrukcji doświad-czenia wykazujące rozszerzalność cieplną ciał stałych, cieczy i gazów;
- odczytuje temperaturę
Do pobrania:
Tematyka zajęć ENERGIUM dla II etapu kształcenia pobierz>>