II etap edukacyjny (klasy IV-VI), 45 min.
ENERGIA WOKÓŁ NAS

Tematyka zajęć:

  • Wykorzystywanie doświadczeń potwierdzających istnienie energii: kinetycznej, potencjalnej, chemicznej, sprężystości, elektrycznej, magnetycznej, światła, słonecznej, ciepła oraz pracy człowieka jako sposobu na zwiększenie energii potencjalnej lub wewnętrznej masy (15 min)
  • Ważenie przedmiotów, określanie masy różnych ciał i substancji, ciężaru, objętości, gęstości – pomiary (10 min).
  • Wykonywanie doświadczeń potwierdzających istnienie zamiany (przemiany) energii jednego rodzaju w drugi (konwekcja, przewodnictwo cieplne, promieniowanie, rozszerzalność cieplna, podwójna natura światła (10 min)
  • Ciepło – zimno- skutki zmian temperatury latem i zimą (5 min)
  • Różne rodzaje ruchu- wykonywanie do-świadczeń obrazujących ruch prostoliniowy, po okręgu, wahania – wahadła, drgania, prędkość światła. (5 min)

Uczeń:

  • uczeń przewiduje przebieg niektórych zjawisk i procesów przyrodniczych, wyjaśnia proste zależności między zjawiskami; przeprowadza obserwacje i doświadczenie według instrukcji;
  • uczeń stawia pytania dotyczące zjawisk zachodzących w przyrodzie, prezentuje postawę badawczą w poznawaniu prawidłowości świata przyrody przez poszukiwanie odpowiedzi na pytania: „dlaczego?”, „jak jest”, „co się stanie, gdy?”;
  • podaje przykłady przedmiotów wykonanych z substancji kruchych, sprężystych i plastycznych, rozróżnia kształty figur, powierzchnie, objętość, gęstość;
  • opisuje różne rodzaje ruchu, interpretuje prędkość, jako drogę przebytą w jednostce czasu;
  • porównuje masy ciał, objętości i wyznacza gęstość;
  • bezpiecznie uczestniczy w ruchu drogowym, jako pieszy, pasażer i rowerzysta;
  • bada doświadczalnie siłę tarcia i oporu powietrza- strata energii, określa czynniki od których te siły  zależą, podaje przykłady zmniejszania i zwiększania siły tarcia i oporu w przyrodzie i przez człowieka oraz ich wykorzystanie w życiu codziennym ;
  • wykazuje doświadczalnie, że czynnikiem niezbędnym do spalania jest tlen;
  • przeprowadza na podstawie instrukcji doświad-czenia wykazujące rozszerzalność cieplną ciał stałych, cieczy i gazów;
  • odczytuje temperaturę

Do pobrania:

    Tematyka zajęć ENERGIUM dla II etapu kształcenia pobierz>>

Joomla 3.0 Templates - by Joomlage.com