Fotogalerie

Z przyjemnością informujemy, że 12.05.2014r. nastąpiła inauguracja zajęć edukacyjnych w ramach działania Zaczarowany Świat III w Zamku w Mosznej!
Do dyspozycji uczestników zajęć oddaliśmy trzy pracownie eksperymentalno-doświadczalne:

  • Architecturium
  • Lucemium
  • Energium 

Czytaj więcej...

Szanowni Państwo, Drodzy Uczniowie!
W związku z wyjazdami uczniów do pracowni eksperymentalnych Zaczarowanego Świata zwracamy się z uprzejmą prośbą o zabieranie ze sobą obuwia zamiennego.
Za zrozumienie - z góry serdecznie dziękujemy.

Drodzy Uczniowie, Rodzice, Dyrektorzy, Liderzy i Nauczyciele

Z przyjemnością informujemy, że do udziału w projekcie "Fascynujący Świat Nauki i Technologii" zostało zgłoszonych już 47449 uczniów szkół podstawowych z województwa opolskiego. Chcielibyśmy złożyć serdeczne podziękowania Rodzicom za zaufanie jakim nas obdarzyli. Dziękujemy także bardzo serdecznie Dyrektorom szkół, Liderom i Nauczycielom, za pracę i trud włożony w realizację projektu, bez których nie bylibyśmy w stanie udźwignąć zadań na rzecz uczniów.

Jednocześnie zapewniamy, że wkładamy ze swojej strony maksimum wysiłku, aby wszystkie działania wykonać jak najlepiej. Informujemy także, że do chwili obecnej już kilka tysięcy dzieci odbyło zajęcia eksperymentalno-doświadczalne oraz, że właśnie rozpoczynamy wyjazdy na Uczelnie a także do Instytucji Kultury, Gospodarstw Edukacyjnych. Wiele szkół przystąpi już niedługo do wstępnych badań przesiewowych uczniów.

Szanowni Państwo
W związku z działaniami projektowymi i realizacją wyjazdów edukacyjnych uczniów do pracowni eksperymentalnych uprzejmie prosimy o przestrzeganie godzin wyjazdów autokaru spod szkoły na wskazane zajęcia. Projekt związany jest postanowieniami umowy przewozowej, a w niej wskazanymi godzinami odjazdów spod szkoły i spod pracowni w drogę powrotną. Niedostosowanie się do wskazanych godzin skutkuje karami umownymi co wiążę się z nie kwalifikowalnością kosztów projektowych, dlatego też serdecznie prosimy o dostosowanie się do wymogu punktualności. Jednocześnie prosimy również o branie pod uwagę przy planowaniu godzin wyjazdów spod szkół panujące warunki atmosferyczne.
Liczymy na zrozumienie.

Z poważaniem
Zespół Projektowy FŚNiT 

Informujemy, że platforma projektu Fascynujący Świat Nauki i Technologii została udostępniona nauczycielom. Do nauczycieli wysłano wiadomości o sposobie zalogowania się. Osoby do których nie dotarły wiadomości proszone są o kontakt z Liderem.

Poniżej publikujemy harmonogram wyjazdów planetariów w najbliższym okresie.

Czytaj więcej...

 

Tematy zajęć „Wszechświat w pigułce” w mobilnym planetarium

I etap edukacyjny (klasy I-III), 45 min.

Tematyka zajęć:

  • Obserwacje Słońca (jeśli  pogoda na to pozwala) za pomocą teleskopu słonecznego, przyswajanie wiadomości na temat zjawisk zachodzących na powierzchni Słońca.
  • Obserwacja promieni słonecznych za pomocą siatki dyfrakcyjnej - poznawanie barw składowych światła widzialnego, badanie promieni słonecznych za pomocą detektora UV.
  • Prezentacja filmu popularno-naukowego na temat budowy i zjawisk Układu Słonecznego.
  • Prezentacja „Niebo z moich stron” z wykorzystaniem programu Stellarium.

Uczeń:

  • obserwuje i prowadzi proste doświadczenia przyrodnicze, analizuje je i wiąże przyczynę ze skutkiem;
  • wyjaśnia zależność zjawisk przyrody od pór roku;
  • zna wpływ światła słonecznego na cykliczność życia na Ziemi.

II etap edukacyjny (klasy IV-VI), 45 min.

Tematyka zajęć:

  • Obserwacje Słońca (jeśli  pogoda na to pozwala) za pomocą teleskopu słonecznego, przyswajanie wiadomości na temat zjawisk zachodzących na powierzchni Słońca, obserwacje przyrody za pomocą lornetki i lunety.
  • Prezentacja filmu popularno-naukowego na temat budowy i zjawisk Układu Słonecznego.
  • Prezentacja „Niebo z moich stron” z wykorzystaniem programu Stellarium.
  • Wykorzystanie podręcznych pomocy (obrotowa mapa nieba, nomogram faz księżyca, tablet z oprogramowaniem astronomicznym, atlas nieba) do identyfikacji obiektów i ustalania czasu zjawisk astronomicznych.

Uczeń:

  • podaje przykłady urządzeń ułatwiających obserwację przyrody (lupa, mikroskop, lornetka), opisuje ich zastosowanie, posługuje się nimi podczas prowadzonych obserwacji;
  • obserwuje wędrówkę Słońca w ciągu doby,  miejsca wschodu, górowania i zachodu Słońca w zależności od pory roku, wskazuje zależność między wysokością Słońca, a długością cienia;
  • wymienia nazwy planet Układu Słonecznego i porządkuje je według odległości od Słońca;
  • wyjaśnia założenia teorii heliocentrycznej Mikołaja Kopernika;
  • odnajduje zależności między ruchem obrotowym Ziemi, a zmianą pór dnia;
  • wykazuje zależność między ruchem obiegowym Ziemi, a zmianami pór roku.

Kontakt:

Planetarium Orion (powiat Krapkowice, Prudnik, Nysa, Głubczyce, Brzeg) - Marek Więckiewicz: 727 707 862
Planetarium Vega (powiat Namysłów, Opole, Olesno, Kluczbork, Kędzierzyn-Koźle, Strzelce Opolskie) - Arkadiusz Śpiewok: 727 707 875
Stanisław Rożniatowski (koordynacja wyjazdów i warunki techniczne zajęć) – 600 344 621

Do pobrania:

Wymagania techniczne zajęć w mobilnym planetarium w szkole pobierz>>

Tematyka zajęć „Wszechświat w pigułce” dla I i II etapu kształcenia pobierz>>

Zobacz harmonogram wyjazdów planetariów>>

Polecamy:

http://astro.rcre.opolskie.pl/

https://www.facebook.com/astrorcre

 

Regionalne Centrum Rozwoju Edukacji w Opolu opracowało anonimowe ankiety, których wyniki będą nam niezbędne w zaplanowaniu przez nasz Ośrodek dedykowanych dla Państwa form dokształcania i doskonalenia zawodowego.
Uprzejmie prosimy o wypełnienie ankiet, które zajmie około 30 sekund.

Czytaj więcej...

ZADANIE ZREALIZOWANE

Kontakt:

  • Biuro projektu - tel. 77 404 75 92
  • email This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Piotr Leszczyński
Gminy: Wilków, Namysłów, Domaszowice, Świerczów, Pokój, Popielów, Murów, Dobrzeń Wielki, Łubniany.

Zofia Gawdyn 
Gminy: Byczyna, Wołczyn, Kluczbork, Lasowice Wielkie, Gorzów Śląski.

Danuta Giereś  
Gminy: Ozimek, Zębowice, Dobrodzień, Olesno, Radłów, Rudniki, Praszka.

Lesław Janicki   
Gminy: Lubsza, Brzeg, Skarbimierz, Olszanka,  Lewin Brzeski, Grodków, Skoroszyce.

Renata Laskowska, Iwona Szewczyk   
Gminy: Chrząstowice, Dąbrowa, Komprachcice, Niemodlin, Prószków, Tarnów Opolski, Tułowice, Turawa.

Iwona Szewczyk   
miasto Opole.

Agnieszka Świsulska   
Gminy: Gogolin, Izbicko, Strzelce Opolskie, Kolonowskie, Jemielnica, Zawadzkie, Ujazd, Leśnica.

Witold Rudolf   
Gminy: Kamiennik, Pakosławice, Nysa, Łambinowice, Głuchołazy, Otmuchów, Paczków.

Sylwia Paściak   
Gminy: Korfantów, Prudnik, Biała, Lubrza, Głogówek, Strzeleczki, Krapkowice.

Tomasz Marenin  
Gminy: Walce, Zdzieszowice, Kędzierzyn-Koźle, Bierawa, Cisek, Reńska Wieś.

Ryszard Ratuś   
Gminy: Głubczyce, Branice, Kietrz, Baborów, Pawłowiczki, Polska Cerekiew.

Renata Laskowska   
Szkoły specjalne

 

Poniżej publikujemy oficjalne logotypy projektu.
Można je wykorzystać w celach promocyjnych i informacyjnych na stronach macierzystych Państwa szkół.

Proszę wybrać odpowiedni rozmiar (format grafiki .png):

 

Wersje animowane:

Tło
przezroczyste:

 
Tło
białe:

Zgłosiło się już 379 szkół!

Stan na dzień 06.10.2014r.

zobacz listę zakwalifikowanych szkół >>

 

Informacja o zakwalifikowanych szkołach jest na bieżąco aktualizowana.
Jeśli Państwa szkoła nie figuruje w zestawieniu - prosimy o kontakt.

Wojciech Błaszczyk

This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Regionalne Centrum Rozwoju Edukacji w Opolu w imieniu Zarządu Województwa Opolskiego realizuje projekt systemowy w ramach Priorytetu IX. Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach, Działania 9.1. Wyrównywanie szans edukacyjnych i zapewnienie wysokiej, jakości usług edukacyjnych świadczonych w systemie oświaty, Poddziałania 9.1.2 Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszanie różnic, w jakości usług edukacyjnych Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

Projekt nosi nazwę „Fascynujący świat nauki i technologii”

     Projekt zakłada współpracę wielu instytucji w zakresie jego realizacji, m.in. instytucje kultury, ośrodki naukowe, uczelnie wyższe, gospodarstwa edukacyjne. Zaplanowane w projekcie działania są spójne i wprowadzają nową jakość w opolskiej edukacji. Pokazują, że Opolszczyzna ma bogatą ofertę edukacyjną dla dzieci i młodzieży, a szkoły i nauczyciele wykorzystując szerokie spektrum metod nauczania i środków dydaktycznych pozwalają rozwijać uczniom swoje zainteresowania i pasje. Pozwolą one dostosować edukację do możliwości każdego ucznia na miarę XXI w. Działania te są wsparciem dla nauczycieli w realizacji podstawy programowej I i II etapu edukacyjnego z ukierunkowaniem na rozwój umiejętności kluczowych. W zależności od potrzeb szkoły zajęcia przewidują realizację modułu: matematyczno-przyrodniczego lub humanistycznego; mogą być realizowane w formach interdyscyplinarnych lub bardziej ukierunkowanych (np. matematyka, przyroda, fizyka, j. polski, historia), jak również wybiegać poza ramy przedmiotowe (np. umiejętność uczenia się, kompetencje osobowe i interpersonalne, kreatywność i innowacyjność, twórcze wyrażanie idei, doświadczeń i uczuć).

Działanie I – badania
Przebadanie wszystkich uczniów, narzędziami zakupionymi i nieodpłatnie przekazanymi do każdej szkoły. Badanie ma na celu opracowanie diagnozy i pomocy uczniom w zakresie:

  • trudności w pisaniu, czytaniu, rozumieniu
  • trudności w uczeniu się matematyki
  • potencjału i możliwości humanistyczno-przyrodniczych uczniów

Przeprowadzenie diagnozy przez nauczycieli danej szkoły zaplanowano dwukrotnie: we wrześniu 2013r. i we wrześniu 2014r.
Każda szkoła uczestnicząca w projekcie po zakończeniu projektu będzie posiadała profesjonalne programy do diagnozy trudności i predyspozycji uczniów co w znacznym stopniu usprawni realizację zadań wynikających z rozporządzenia MEN o pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

Działanie II – zajęcia pozalekcyjne
Nauczyciele (w oparciu o zaproponowany scenariusz) mają możliwość przekazania swoim uczniom wiedzy i umiejętności w ramach zajęć pozalekcyjnych. Zajęcia mają na celu zainteresowanie uczniów daną dyscypliną nauki i zachęcenie do pogłębiania własnej wiedzy. Proponujemy stosowanie wielu metod aktywizujących. Nowoczesne metody i środki nauczania pozwolą na zaciekawienie uczniów wybranym przedmiotem lub grupą przedmiotów, jak również zauważyć korelację między różnymi dziedzinami życia i nauki.


Zajęcia pozaszkolne – wyjazdy edukacyjne

Działanie III – Regionalne Centrum Nauki i Eksperymentu:
Zajęcia dla wszystkich uczniów odbywają się w pracowniach eksperymentalno-doświadczalnych Regionalnego Centrum Rozwoju Edukacji w Opolu. Są to pracownie wyposażone w przyrządy do doświadczeń m.in. z mechaniki, optyki, astronomii, muzyki, techniki, nowoczesnych technologii, przyrody, do prowadzenia badań powietrza (stacja pogody), wody i zmysłów człowieka. Mają za zadanie pobudzanie uczniów do poznawczego sposobu zdobywania wiedzy.

Działanie IV – zajęcia w instytucjach kultury i gospodarstwach edukacyjnych
Zaplanowane zajęcia realizowane są w instytucjach kultury (kina, teatry, filharmonie, galerie, muzea itp.) oraz w gospodarstwach edukacyjnych z terenu województwa opolskiego.

Działanie V – zajęcia w ośrodkach akademickich 
Zajęcia realizowane są w ośrodkach akademickich dla uczniów z klas IV-VI. Są uzupełnieniem zajęć w pracowniach eksperymentalnych RCRE. Zaplanowano cykl 4 wykładów dla grupy uczniów w zakresie nauk matematyczno-przyrodniczych i  1 wykład dla grupy uczniów w zakresie nauk humanistycznych.

Zadania szkoły:

  • przystąpienie szkoły do projektu – deklaracja udziału szkoły
  • zapewnienie udziału uczniów w projekcie – deklaracje udziału potwierdzone zgodą opiekunów prawnych
  • umożliwienie przeprowadzenia zajęć pozalekcyjnych na podstawie zaproponowanego scenariusza z wykorzystaniem metod aktywizujących
  • pomoc w organizacji wyjazdów edukacyjnych zgodnie z procedurami obowiązującymi w szkole – harmonogramy oraz karty wycieczki
  • promowanie projektu wśród rodziców oraz środowiska lokalnego
  • tworzenie przyjaznej atmosfery wokół realizowanych działań projektowych


Koordynacją nad całością działań w szkole sprawuje Szkolny Lider.

Wojciech Błaszczyk – kierownik projektu
e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
tel. 77-443-28-19

Marek Wlazło – asystent kierownika projektu
e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
tel. 77-443-28-18

Biuro projektu
e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
tel. 77-404-75-92
tel. 77-443-28-23

Anna Szkwarek –  Zajęcia pozaszkolne w pracowniach eksperymentalnych i mobilnych planetariach
e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
tel. 77-443-28-30

Zajęcia edukacyjne w ośrodkach akademickich / ZADANIE ZREALIZOWANE
e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
tel. 77-404-75-92

Andrzej Migacz Badanie diagnozujące potrzeby uczniów / ZADANIE ZREALIZOWANE
e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
tel. 77-404-75-92

Anna Patelska-Górna Zajęcia edukacyjne w instytucjach kultury i gospodarstwach edukacyjnych / Akademia odkrywców talentów / ZADANIE ZREALIZOWANE
e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
tel. 77-404-75-92

Roland Zimek Dodatkowe zajęcia pozalekcyjne / ZADANIE ZREALIZOWANE
e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
tel. 77-404-75-92

PREZENTACJA PROJEKTU „Fascynujący świat nauki i technologii” pobierz>>

PREZENTACJA "Nowa podstawa programowa" pobierz>>

FORMULARZ ZGŁOSZENIOWY SZKOŁY - „Fascynujący świat nauki i technologii” pobierz>>

 

PREZENTACJA Z KONFERENCJI GRUDNIOWEJ pobierz>>

PREZENTACJA DLA DYREKTORÓW DOTYCZĄCA WYPOCZYNKU pobierz>>

 

Joomla 3.0 Templates - by Joomlage.com