Cer-Bud powstał w 1978 roku i zajmował się „Malowaniem na Szkle i Porcelanie” gdzie zdobiono różnymi technikami wyroby porcelanowe, towar trafiał do odbiorców indywidualnych w kraju jak i poza jego granicami. W okresie późniejszym firma zmienia profil działalności na produkcyjny oraz edukacyjny.
W 2006 roku powstała Pracownia Ceramiczna, która po roku użytkowania zmieniła nazwę na Pracownię rękodzielniczą Cer-Bud „Centrum Edukacyjne Rękodzieła – Baza Usług Dydaktycznych

Obecnie „Cer-Bud” zrzesza grupę rękodzielników opolskich zajmujących wytwarzaniem oraz promocją rękodzieła ludowego zaliczanego do ginących zawodów, poprzez lekcje, spotkania warsztaty dla uczniów, szkolenia dla grup zorganizowanych oraz osób indywidualnych. Współpracuje z Muzeum Wsi Opolskiej w Opolu prowadząc zajęcia i warsztaty, promuje rękodzieło na różnych imprezach wyjazdowych tych zupełnie malutkich jak i bardzo prestiżowych

„Cer-Bud” to również agroturystyka w Markotowie Dużym, którą cechują piękne okolice Stobrawskiego Parku Krajobrazowego oraz obszarów Natura 2000. Gospodarstwo dysponuje 60 miejscami do przeprowadzenia zajęć z uczestnikami, oraz pomieszczeniem do spożycia posiłku. Sale edukacyjne są wyposażone w stanowiska do pracy grupowej, ogrzewane z dostępem do toalet ,w pomieszczeniach jest do dyspozycji Internet bezprzewodowy. Istnieje możliwość zorganizowania przejazdu dłużycą wiejską po okolicy Stobrawskiego Parku Krajobrazowego oraz spływu kajakowego po rzece Stobrawie.

Realizowane są  zajęcia warsztatowe:

 

  • Ceramiczne  z uwzględnieniem garncarstwa
  • Malowania porcelany
  • Wikliniarsko plecionkarskie
  • Kowalstwa artystycznego
  • Wyrobu figurek drewnianych według dawnych wierzeń ludowych
  • Wyrobu witraży metodą Tiffaniego
  • Zajęcia wyrabiania kroszonek
  • Zajęcia bibułkarskie
  • Zajęcia snycerskie
  • Zajęcia rycerskie
  • Zajęcia zabawowe z błaznem królewskim i jego czeladką
  • Zajęcia tkackie

Zajęcia warsztatowe Cer-Bud realizowane są w dwóch miejscach:

  • Agroturystyka w Markotowie Dużym – promująca rękodzieło ludowe oraz piękno przyrody krajobrazowego Parku Stobrawsko Turawskiego oraz obszarów Natura 2000. Tworząc zajęcia warsztaty, spływy kajakowe oraz przejażdżki krajobrazowe.
  • Pracownia w Muzeum Kowalstwa w Prószkowie, gdzie w warunkach prawdziwie muzealnych w pięknej scenerii starej kuźni odbywają się zajęcia warsztatowe.

Warsztaty dla uczniów projektu RCRE „Fascynujący świat nauki i technologii” odbywają się w pracowniach gospodarstwa  Cer-Bud w Markotowie Dużym.

Zajęcia skierowane są do uczniów szkoły podstawowej; prowadzone w kontekście realizacji podstawy programowej na I i II etapie edukacyjnym. Celem zajęć jest przybliżenie rzemiosła artystycznego i sztuki ludowej, upowszechnianie kultury plastycznej oraz zachęcanie do podejmowania indywidualnej działalności twórczej.  Omawiane są sposoby wydobycia gliny , różne techniki tworzenia naczyń glinianych, suszenia i wypalania oraz zdobienia różnymi technikami. Zajęcia prowadzone są w formie warsztatowej, przyjaznej uczestnikom zajęć i aktywizującej ich. Osoby prowadzące warsztaty są drugim pokoleniem zajmującym się ceramiką, prowadzą zajęcia w Muzeum Wsi Opolskiej oraz w Centrum Edukacyjnym Rękodzieł.

Uczestnicy zajęć  tworzą pracując przy 5 stanowiskach prace z gliny plastycznej przy użyciu dawnych narzędzi drewnianych. Każde dziecko otrzymuje kawałek gliny plastycznej ( szarej niebrudzącej), z którego ma utworzyć pracę na dany temat ( wcześniej ustalony z wychowawcą). Następnie uczniowie samodzielnie  toczą swoje wyroby  przy kole garncarskim o napędzie elektrycznym.

Tworzenie naczyń (miseczek , wazoników) jest wspaniałą atrakcją dla każdego uczestnika zajęć. Usiądź przy kole, połóż na nim kawałek gliny i poczuj jak glina poprzez dotyk pobudza twoje zmysły, a Ty mój czeladniku składasz ręce według własnego uznania i formujesz swoje dzieło.
Do dyspozycji są dwa profesjonalne atestowane koła garncarskie o napędzie elektrycznym.
Następnie odbywa się zalewanie form gipsowych przy użyciu gliny lejnej.

Zajęcia w powyższych pracowniach odbywają zgodnie ze scenariuszami zaplanowanymi w ramach projektu „Fascynujący świat nauki i technologii”, realizowanego przez Regionalne Centrum Rozwoju Edukacji w Opolu.

Szczegółowe informacje:
This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
www.cerbud.opole.pl
Tel. 77 418 87 96,  509 452 562

 

AGROCHATKA to rodzinne gospodarstwo o pow. ponad 2 ha. Produkcja mieszana (zboża, warzywa, owoce), zwierzęta: kozy, króliki, drób; gospodarstwo ekologiczne (atestowane przez AGRO BIO TEST) - rozpoczęcie działalności w rolnictwie ekologicznym w 2000r.
Pionierzy  edukacji prowadzonej od 13 lat - od października 2000r.

Wybrana tematyka zajęć: 

  • ochrona środowiska,
  • ekologia,
  • zdrowy styl życia,
  • regionalizm,
  • zwyczaje i obyczaje świąteczne,
  • życie ludzi w innych krajach

Zajęcia prowadzą nauczyciele z długoletnim stażem pedagogicznym, według  autorskich scenariuszy, które zyskały akceptację władz oświatowych.
Warsztaty lub ich część  mogą być przeprowadzone w języku angielskim przez native speakera, np. z USA.

Zajęcia będą realizowane w Agrochatce oraz w innych miejscach, zgodnie ze scenariuszem warsztatów,  np. w pasieka w Maciejowie czy Muzeum im. Jana Dzierżona w Kluczborku oraz w gospodarstwach współpracujących.
Dla potrzeb warsztatów zostaną udostępnione: obory, pola, łąki, las, staw, park maszynowy, istniejące w gospodarstwie ścieżki edukacyjne.

Gospodarstwo dysponuje ogrzewaną salą dydaktyczną dla 50 osób wyposażoną w sprzęt  audiowizualny: laptop, projektor, tablica interaktywna, tablety, 
Do dyspozycji  jest dodatkowe  pomieszczenie dla 50 osób, plac zabaw, miejsce na ognisko. 

Gospodarstwo wyposażone jest w  sanitariaty dla grup odwiedzających.

Większość  grup odwiedzających gospodarstwo to nauczyciele przyjeżdżający wielokrotnie od lat ze swoimi klasami.

Osiągnięcia

  • 2004 r. - Międzynarodowe Targi Turystyczne Opole - laureaci jednej z głównych nagród
  • „Za promocję turystyki wiejskiej poprzez organizację warsztatów edukacyjnych dla dzieci i młodzieży.”
  • Od 2004 r. gospodarstwo uczestniczy  w Międzynarodowym Programie Comenius  jako pozaszkolne miejsce edukacji
  • W 2003 r. redakcja „Gazety Polskiej” uznała ofertę agroturystyczną Agrochatki za najciekawszą na Opolszczyźnie
  • Od 2012 r. gospodarstwo jest  członkiem ogólnopolskiej sieci Zagród Edukacyjnych

Co warto zobaczyć w okolicy

  • Kluczbork - 760 lat istnienia miasta;
  • Byczyna-średniowieczne mury obronne, miejsce ważnej dla historii  Polski bitwy (XVI w), drewniana replika grodu rycerskiego;
  • Łowkowice, Maciejów, Kluczbork - życie i działalność ks. dra Jana Dzierżona- Kopernika;
  • unikatowy szlak kościółków drewnianych

Uwagi ogólne
Każde zajęcia rozpoczynamy zapoznaniem nauczycieli i uczniów z regulaminami i zasadami bezpieczeństwa: poruszanie się po terenie gospodarstwa, kontakt ze zwierzętami,  zajęcia edukacyjne, zajęcia rekreacyjno-sportowe, plac zabaw.
Po zakończeniu warsztatów  uczestnicy wypełniają karty pracy i ankiety ewaluacyjne.
Zajęcia mogą zawierać pogawędkę, pokaz,  naukę piosenek, zabawy ruchowe związane z realizowanym tematem.
Scenariusz zajęć każdorazowo dostosowany jest do wieku uczestników oraz podstawy programowej.
Podstawową formą warsztatów jest działanie: doświadczenie, eksperyment, samodzielny wyrób chlebków, masła, sera, świeczek z wosku, wykonanie pisanki, gry edukacyjnej itp. Uczniowie biorą udział w inscenizacji bajek, wykonują niezbędne rekwizyty, układają teksty.

Każdorazowo

  • zwiedzanie gospodarstwa - co to jest i jak funkcjonuje gospodarstwo ekologiczne, certyfikacja;
  • na łące: poznawanie gatunków roślin, zbieranie zielonki dla zwierząt, 
  • w oborze: kontakt ze zwierzętami ( pojenie, karmienie, zbieranie jajek, dojenie kozy),

Niektóre z dotychczas  realizowanych warsztatów  w  AGROCHATCE

  • Dary jesieni
  • Ekoludek poznaje Ziemię - Dekalog młodego ekologa
  • Idą święta
  • Jak powstają masło i ser
  • Jak żyją ludzie w innych krajach – Edukacja nie tylko proeuropejska
  • Jesteś tym, co jesz
  • Od ziarna garsteczki do świeżej bułeczki
  • Slow life – wrzuć na luz w Agrochatce
  • Tajemnice kropli miodu
  • Z ziemniakiem przez świat

W ramach projektu realizowanego przez RCRE w Opolu „Fascynujący świat nauki i technologii” w gospodarstwie „Agrochatka” będą realizowane zajęcia warsztatowe wg załączonych scenariuszy dla uczniów  klas I-III i IV –VI w okresie od XI. 2013r. do III. 2015r.

Edukacyjne Gospodarstwo Ekoturystyczne
Elżbieta i Jerzy Woźniakowie


Gospodarstwo posiada status
Gospodarstwa Demonstracyjnego


46 - 233 BIADACZ - BRODNICA 17
gmina Kluczbork, woj. opolskie


Tel:  77 413 21 01
Tel. komórkowe:  603 404 530; 695 803 915


E-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
www.agrochatka.p


l
Skype: agrochatka


www.facebook.com/Agrochatka

         

 

OPIS GOSPODARSTWA:
Gospodarstwo od 1993 roku posiada stały atest ekologiczny, obecnie jest certyfikowane przez AgroBioTest, numer atestu PL-EKO-07-93071. Gospodarstwo spełnia wszystkie wymogi zawarte w Rozporządzeniu Rady (WE) 843/2007 dotyczące produkcji ekologicznej i znakowania produktów ekologicznych. Właściciele są pionierami rolnictwa ekologicznego w Polsce.

Siedzibą gospodarstwa jest miejscowość Biadacz-Kamienisko, w gminie Kluczbork, powiat Kluczbork, województwo opolskie. Gospodarstwo zlokalizowane jest przy głównej drodze 42/45 na trasie Kluczbork-Gorzów Śląski W niedalekiej odległości od gospodarstwa przepływa rzeka Stobrawa, jest to główny ciek wodny w gminie Kluczbork.

Gospodarstwa spełnia wszystkie wymogi zawarte w prawie unijnym dotyczącym ochrony środowiska, dobrostanu zwierząt, zachowania bioróżnorodności etc. Powierzchnia całkowita gospodarstwa to 10,51 ha, użytki rolne to 8,93 ha, grunty orne 7,98 ha, powierzchnia trwałych użytków zielonych 0,95 ha, powierzchnia sadów 0,05 ha. W gospodarstwie znajduje się ogród przydomowy z warzywami i kwiatami. W celu zachowania odpowiedniej żyzności i zdrowotności gleby stosuje się płodozmian. Gospodarstwo zajmuje się uprawą roślin i produkcją zwierzęcą, tak zbilansowaną by zapewnić optymalne warunki wzrostu roślin i rozwoju zwierząt. Gospodarstwo jest samowystarczalne paszowo. W gospodarstwie produkowany jest i wykorzystywany rolniczo nawóz organiczny w postaci obornika. Wszystkie odpadki organiczne pochodzące z gospodarstwa są wykorzystywane do produkcji kompostu, który również stanowi ważne źródło nawożenia pól. W gospodarstwie hoduje się odpowiednią ilość zwierząt w stosunku do jego powierzchni. Dzięki zbilansowaniu produkcji zwierzęcej z uprawą rośliną gospodarstwa zapewnia odpowiedni obieg pierwiastków, nie wymaga zakupu pasz oraz nawozów z poza gospodarstwa. Obsada zwierząt: krowa i cielak rasy Jersey, koń, kozy i koziołki, kury, gołębie, koty, pies pasterski rasy owczarek australijski (typ amerykański), który dzięki swojemu łagodnemu usposobieniu nadaje się do pracy z dziećmi i osobami niepełnosprawnymi.

Oprócz typowej działalności rolniczej w gospodarstwie prowadzone są działania edukacyjne, których głównym zadaniem jest zwiększanie świadomości ekologicznej społeczeństwa poprzez edukację ekologiczną. Od 1995 roku zaczęły przyjeżdżać do nas osoby chcące nauczyć się podstaw rolnictwa ekologicznego oraz turyści. Na terenie gospodarstwa właściciele organizują kursy podstawowe rolnictwa ekologicznego, szkolenia z zakresu marketingu produktów ekologicznych, oraz warsztaty dla uczniów szkół z terenu województwa opolskiego. W zajęciach biorą udział dzieci szkolne, studenci i konsumenci.

Gospodarstwo zajmuje się również ekoturystyką. Na terenie gospodarstwa prowadzona jest sprzedaż bezpośrednia produktów ekologicznych oraz od 2011 roku działa atestowana przetwórnia zbóż ekologicznych.


ZAPLECZE TECHNICZNE
Posiadamy ogrodzony hektar ziemi przystosowany do edukacji. Na terenie gospodarstwa znajdują się wybiegi dla zwierząt, które pozwalają obserwować zachowanie zwierząt w naturalnym środowisku. Dzieci mają możliwość pogłaskania i wydojenia kóz oraz obserwacji innych zwierząt gospodarskich. Posiadamy również zadaszoną wiatę na ok. 50 osób, z której korzystamy w trakcie zajęć edukacyjnych. W gospodarstwie znajduje się też staw o powierzchni 30 arów, który służy do poznawania zwierząt i roślin żyjących w środowisku wodnym. Dzieci i młodzież mają możliwość obejrzenia wszystkich maszyn rolniczych i zdobycia wiedzy na temat ich wykorzystania w gospodarstwie. Przedstawienie obiegu pierwiastków w gospodarstwie (p. fosforu i azotu) odbywa się na podstawie kompostu, który znajduje się w gospodarstwie.

Posiadamy dwa pomieszczenia (50 m2 i 45 m2) do prowadzenia zajęć. Wszystkie ogrzewane kominkami i z dostępem do łazienek i zaplecza kuchennego. Posiadamy 4 łazienki do dyspozycji dzieci. Jednorazowo możemy przyjąć 45/50 osób. Zajęcia prowadzone są przez osoby posiadające wykształcenie wyższe w zakresie: ekonomii ekologicznej, inżynierii ochrony środowiska, języka angielskiego, rolnictwa i fizjoterapii. Iwona Śliczna jest doradcą rolniczym i rolno-środowiskowym. Posiadamy kwalifikacje pedagogiczne (ukończone kursy pedagogiczne). Możemy prowadzić zajęcia w języku angielskim. Istnieje możliwość przygotowania poczęstunku ekologicznego dla uczestników, gdyż posiadamy zaplecze kuchenne i własne produkty ekologiczne. Jesteśmy przygotowani do przyjęcia grup osób niepełnosprawnych.

Wszystkie prowadzone przez nas zajęcia połączone są z praktycznymi ćwiczeniami, dzięki którym ich uczestnicy łatwiej i sprawniej przyswoją wiedzę. Do zajęć są wykorzystane materiały dydaktyczne oraz prezentacje multimedialne. W głównej mierze zajęcia będą opierały się na czynnym udziale uczestników. Mamy żarna, na których dzieci robią mąkę. Bliskość pól pozwala by dzieci nauczyły się rozróżniać zboża i roślinny występujące na łąkach. W gospodarstwie są dwie przydomowe oczyszczalnie ścieków, kocioł na biomasę i kominek ogrzewający drewnem cały dom. 

Nasze gospodarstwo bierze czynny udział w projektach krajowym i międzynarodowych. Obecnie współpracujemy z organizacjami państwowymi i pozarządowymi takimi jak:

  • Agencja Rynku Rolnego (już 3 razy wygraliśmy przetarg na prowadzenie zajęć z edukacji ekologicznej dla uczniów szkół średnich);
  • CDR w Brwinowie (projekt CEKIN)
  • Polski Klub Ekologiczny (projekt BERAS Implementation)- na terenie gospodarstwa znajduje się Centrum Informacji BERAS- centrum informujące o sposobach działań wspomagających ochronę Morza Bałtyckiego (posiadamy ścieżkę dydaktyczną wraz z tablicami)
  • Ośrodek Doradztwa Rolniczego oddział opolski

Posiadamy 14 miejsc noclegowych, dzięki czemu jesteśmy w stanie prowadzić praktyki dla uczniów szkół rolniczych CEKIN i nauczycieli w ramach projektu „Zielone światło dla szkolnictwa zawodowego. Program doskonalenia praktycznego dla nauczycieli  kształcenia zawodowego kształcących w zawodach związanych z zieloną gospodarką” (Nr projektu: POKL.03.04.03-00-022/12)

Nagrody m.in:

  • 2008 r. najlepsze gospodarstwo ekologiczne w województwie opolskim w kategorii „ekologia i środowisko”
  • 2011 r. najlepsze gospodarstwo ekologiczne w województwie opolskim w kategorii „:ekologia i środowisko” oraz wyróżnienie na szczeblu krajowym

 

Edukacyjne Gospodarstwo Ekologiczne „Ekostyl”

Iwona i Janusz Śliczni,

Biadacz- Kamienisko 6, 46-233 Bąków

Gmina Kluczbork, powiat Kluczbork

Tel. 77 413 21 66; 504259250

This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

www.ekostylsliczni.pl

 

 

 

 

„Na początku każdego podboju znajduje się nie abstrakcyjna wiedza – ta przychodzi zwykle w takim zakresie, w jakim życie tego wymaga – tylko doświadczenie, ćwiczenie i praca.”

Célestine Freinet


OPIS GOSPODARSTWA
Działające od 2004r. gospodarstwo ekologiczne leży w Dolinie Małej Panwi, u ujścia rzeki do Dużego Jeziora Turawskiego. Obejmuje ono 11,17 ha, w skład których wchodzą łąki, zboża, uprawy warzywne i sad, z czego największa część, bo aż 7,2 ha przypada na łąki. Myślą przewodnią gospodarstwa jest zachowanie naturalnej różnorodności biologicznej, więc brak jest typowej specjalizacji i monokultury. Różnorodność ta znajduje także swoje odzwierciedlenie w ofercie edukacyjnej Ekozagrody, która krąży wokół tematów „pedagogiki rozwoju zrównoważonego” zgodnie z odpowiednimi celami międzynarodowej Dekady ONZ 2011-2020.
Na zabudowę zagrody składa się 20-letni dom oraz ponad 100-letnie zabudowania gospodarskie. Za domem rozciąga się ogród warzywny i sad, w którym biegają świnie rzadko spotykanej rasy Mangalica (węgierska świnia pastwiskowa). W sadzie (ok. 1,7 ha) rosną głównie jabłka, ale także śliwy, grusze, czereśnie, maliny, porzeczki, brzoskwinie i wiśnie. Sad składa się z części nowej obsadzonej nowoczesnymi odmianami parchoodpornymi oraz z części starej, w której rosną drzewa starych odmian.
Na terenie gospodarstwa powstała przydomowa tłocznia soków, w której produkowane są soki ze starych niechronionych odmian jabłek oraz innych owoców uprawianych w gospodarstwie.
Do obsługi gości wykorzystano całe otoczenie domu: tarasy na wszystkie strony świata (taras motyli, taras ziołowy, taras kamienny), ścieżka bosa oraz mały tor przeszkód, piaskownica, wiele miejsc wypoczynku, piwnica ze starym piecem kaflowym; wykorzystane zostały stare elementy zabudowy wiejskiej (stary wychodek został wyremontowany i mieści się w nim tradycyjna wiejska toaleta oraz zabawny prysznic), mały staw kąpielowy oraz dostępne miejsca nauki indywidualnej z przygotowanymi materiałami (oczyszczalnia roślinno-stawowa, wiatrak prądotwórczy, zagrody świń pastwiskowych, permakultura, hotel dla owadów itp.). Wszystko wykonane jest wyłącznie z naturalnych materiałów dostępnych w gospodarstwie oraz w najbliższym otoczeniu jak i z recyclingu. 
Od 2011 r. gospodarstwo dąży do stworzenia kompleksowego pozaszkolnego miejsca nauki. W związku z tym całość obejścia stanowi integralną część zajęć a wiele drobnych, na pierwszy rzut oka niewidocznych elementów upcyclingu i LandArtu tworzy inspirujące otoczenie zachęcające do zmiany perspektywy, do poszukiwania, odkrywania oraz kreatywnego podejścia do rzeczy i problemów. 

OFERTA EDUKACYJNA GOSPODARSTWA
Zajęcia przeprowadzane są metodami warsztatowymi wzgl. aktywizującymi (według metod tzw. pedagogiki alternatywnej, jak np. Montessori, Freinet i Reggio, w zależności od wieku uczestników). Ponadto pracujemy metodą inkluzji, tzn. dzieci niepełnosprawne włączane są do wspólnej pracy zgodnie z predyspozycjami (niestety obejście nie jest przystosowane do potrzeb osób na wózkach inwalidzkich).
Uczestnicy są podzieleni na grupy i pracują na poszczególnych stacjach samodzielnej pracy. Możliwa jest rotacja (tzn. czas pracy na jednym stanowisku ograniczony jest do np. 30 min a następnie dzieci zmieniają miejsce pracy – szczególnie polecane w wypadku dzieci młodszych) lub też wyznaczenie odrębnej „misji” każdej z grup, po czym po zakończeniu zajęć każda grupa prezentuje wyniki i omawia sens wykonanej pracy, problemy na jakie natrafiła i w jaki sposób je rozwiązała (szczególnie polecane dla starszych grup, gdzie można zająć się kompleksowymi tematami). Zarówno w pierwszym jak i w drugim wypadku konieczna jest współpraca nauczycieli, którzy podczas warsztatów pracują razem z nami i z dziećmi (tutaj jest konieczne uczulenie nauczycieli w fazie przygotowującej projekt: warsztaty metodami aktywizującymi w przeciwieństwie do zajęć typu „pokazówka”, wymagają innego podejścia z ich strony; nieraz zdarza się, że podczas takich zajęć uczniowie uważani za „słabszych” wykazują nieoczekiwaną inwencję i odkrywają swoje mocne strony).

Szczególnym hitem naszych warsztatów jest kontakt z żywymi językami obcymi: normalnie prowadzimy w jęz. polskim oraz niemieckim (zarówno jako języki ojczyste jak i języki obce) względnie angielskim, ale ponadto od marca do listopada przyjeżdżają do nas wolontariusze z całego świata: wówczas dochodzą inne języki obce. Niezależnie od tego z jakiego kręgu kulturowego przybywają i w jakim języku się posługują, są oni zawsze ubogaceniem dla dzieci. Ponadto ma to ogromny wpływ na realizacje celu projektu „Tu jestem, tu rosnę, TU zostaję”, ponieważ kontakt ten pozwala na refleksję nad „swojskością” i „obcością”.
Poza tym Ekozagroda od dwóch lat dojeżdża na życzenie w dowolne miejsce i przeprowadza warsztaty (posiadamy mobilny warsztat, prasę do tłoczenia soków oraz małe laboratorium); np.: filcowanie dla szkółki sobotniej; LandArt, bajeczny świat, farbowanie wełny naturalnymi barwnikami dla nauczycieli przedszkoli; dzień projektowy „Wszystko o jabłku: tłoczenie soku i LandArt z jabłkiem w tle” w szkole inkluzywnej/włączającej w Neuzelle (Niemcy).
Warsztaty w Ekozagrodzie poleca się szczególnie dla szkól rozszerzonym programem nauczania języków obcych wzgl. języka mniejszościowego.    

Przedmioty: przyroda, biologia, chemia, fizyka, matematyka, języki obce, kulturoznawstwo, regionalizm, plastyka, technika
Wyniki/efekty materialne:
Protokoły, zielniki, domki dla owadów, sztuka z gliny, modele z materiałów recyclingowych, mind maps, plakaty, itp. Także można się pokusić o zagrodowego bloga, gdzie każda grupa będzie zapisywać co robiła i w efekcie powstanie rodzaj dziennika projektu.

Ponadto dzieci mogą …

  • poobserwować świnie na pastwisku,
  • nakarmić zwierzęta,
  • dowiedzieć się czegoś na temat świń pastwiskowych (jak żyją, co jedzą, jaka jest dynamika stada, naturalne zachowanie),
  • zobaczyć hotel dla owadów i dowiedzieć się czegoś o owadach pożytecznych i dlaczego należy je chronić,
  • zobaczyć mały wiatrak prądotwórczy,
  • przejść się ścieżką bosą i torem przeszkód,
  • pograć na boisku „z obniżonym podwoziem” (boisko jest obniżone o ok. 1,5 m poniżej poziomu ziemi),
  • a także dla grup nie większych niż 20 osób przygotowanie i pieczenie pizzy/podpłomyków w piecu glinianym.

Zajęcia odbywają się głównie na zewnątrz, przy niesprzyjających warunkach pogodowych jest możliwość przeprowadzenia zajęć wewnątrz (warsztat, salka edukacyjna i tłocznia soków w piwnicy domu). Na okres miesięcy zimowych planowanie jest wynajęcie salki świetlicowej w centrum  wsi.

DOŚWIADCZENIE
Doświadczenie w pracy z dziećmi i młodzieżą. Od 2004 r. gospodarstwo odwiedzają grupy przedszkolne, ze szkół na wszystkich poziomach nauczania z Polski i zagranicy. Gospodarze współpracują ze stowarzyszeniową szkołą podstawową w Raszowej (Montessori) oraz inkluzywną szkołą podstawową w Neuzelle (Brandenburgia, Niemcy).
Udział w projektach edukacyjnych i projekty własne (wybór):

  • Było sobie w sadzie… (2007r., projekt studentów kolegium językowego w Opolu, Stworzenie dwujęzycznej, międzyprzedmiotowej ścieżki edukacyjnej dla dzieci ze szkół podstawowych),
  • Dinozaury inaczej… Rodzinne filcowanie i tworzenie dinozaurów ze śmieci (2007r., międzypokoleniowy projekt finansowany przez Fundację Wspomagania Wsi),
  • od 2008r.: warsztaty ekologiczny dla szkół podstawowych i ponadpodstawowych z województwa Opolskiego, warsztaty dla Uniwersytetu oraz Politechniki Opolskiej (m. in. w ramach programu Erasmus),
  • od 2008r. współpraca z Instytutem Relacji Zagranicznych: seria warsztatów dla przedszkolanek w zakresie metod edukacji ekologicznej i przyrodniczej dla najmłodszych,
  • Akademia Młodych Noblistów (2011-2013, ok. 3.000 gimnazjalistów z północnych województw Polski, Projekt WSP TWP Warszawa/Olsztyn, POKL 9.1.2),
  • Ekomobilnie: innowacyjna edukacja na obszarach wiejskich (2012/2013r., szkoła podstawowa w Raszowej, projekt dofinansowany przez Instytut Relacji Zagranicznych w Stuttgarcie)

Tylko w ostatnim roku odwiedziło gospodarstwo 1.698 uczniów i studentów.  

NAGRODY
Konkursy krajowe:

  • Finalista krajowego etapu konkursu WWF na „Rolnika roku regionu morza bałtyckiego 2011”
  • Wyróżnienie w krajowej edycji konkursu na najlepsze gospodarstwo ekologiczne 2010

Konkursy wojewódzkie:

  • I miejsce w wojewódzkim konkursie na najlepsze gospodarstwo ekologiczne 2010
  • II miejsce w wojewódzkim konkursie na najlepsze gospodarstwo ekologiczne 2008
  • I miejsce w wojewódzkim konkursie eko-agroturystycznym „Zielone lato 2007”
  • I miejsce w konkursie „Tradycyjny Produkt Opolszczyzny 2006” (stare odmiany jabłek)
  • „Hit turystyki wiejskiej w Polsce” (2012): Ekspertyza w zakresie potencjału produktów turystyki wiejskiej w Polsce i ich konkurencyjności na regionalnym, krajowym i zagranicznym rynku usług turystycznych na zlecenie Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi  (Polska Agencja Rozwoju Turystyki S.A., Warszawa, listopad 2012 r.)


INFRASTRUKTURA
Obejście domu wynosi ok. 1 ha, otoczenie jest bardzo różnorodne (ścieżki wysypane żwirkami, zagrody dla zwierząt, oczyszczalnia ścieków, wiklina, szuwary, glina, ziemia, zadrzewienia, ogród warzywny, 2 stawy).
Bioróżnorodność na dotknięcie ręki:  żaby, ropuchy, jaszczurki, ptactwo, owady
Salki edukacyjne: duża salka (ok. 35 m2), warsztat (ok. 20 m2),
Tłocznia soków: ok. 12 m2

Ekozagroda dysponuje toaletą plenerową na zewnątrz oraz toaletą w domu.
Posiłki mogą być przyjmowane na zewnątrz (stoły i ławy, ławki wokół ogniska) lub w okresie chłodniejszym wewnątrz.

Ekozagroda realizuje również zajęcia warsztatowe dla uczniów klas I-VI szkoły podstawowej w ramach projektu „Fascynujący świat nauki i technologii”, realizowany przez Regionalne Centrum Rozwoju Edukacji w Opolu.

Iwona i Jens Frasek
Szczedrzyk, ul. Powstańców Śl. 15
46-042 Szczedrzyk
tel.: 604647238
e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
www.ekozagroda.pl
Facebook: „Jens Frasek”
 

LEWADA jest znanym i liczącym się na arenie sportowej klubem specjalizującym się w ujeżdżeniu. Siedzibą klubu jest XIX wieczny pałacyk położony w starym parku w Zakrzowie na Opolszczyźnie, pomiędzy Kędzierzynem-Koźlem a Raciborzem. Infrastruktura LKJ „Lewada” w Zakrzowie umożliwia również  organizowanie zajęć edukacyjnych dla uczniów.

W zabytkowym pałacu neobarokowym znajdują się:

  • sala konferencyjna z rzutnikiem multimedialnym
  • sala ze stołem bilardowym
  • kawiarnia
  • stołówka
  • kuchnia
  • 3 łazienki

Obiekt przystosowany jest do organizacji wypoczynku dla dzieci i młodzieży oraz organizacji szkolnych zajęć warsztatowych. Teren ośrodka to:

  • 10 hektarowy park
  • wybiegi dla koni
  • 3 stajnie
  • 2 hipodromy do jazdy konnej
  • kryta ujeżdżalnia

W ośrodku realizowane są zajęcia warsztatowe dla uczniów w różnym wieku szkolnym poszerzające treści zajęć lekcyjnych realizowanych w szkołach.
W roku 2013 LKJ Lewada włączył się w realizację zajęć dla uczniów szkół podstawowych w ramach projektu systemowego POKL, realizowanego przez Regionalne Centrum Rozwoju Edukacji w Opolu, pt. „Fascynujący Świat Nauki i Technologii”. W ramach projektu będą realizowane zajęcia dla dzieci najmłodszych z klas I-III m.in. „Mali odkrywcy świata roślin i zwierząt” oraz dla klas IV-VI, jak np. „Znaczenie wybranych gatunków zwierząt dla człowieka oraz dostrzeganie walorów kulturowych i turystycznych naszego regionu”

 

 

 

Joomla 3.0 Templates - by Joomlage.com