II etap edukacyjny (klasy IV-VI), 45 min.
HISTORIA ŚWIATŁA OD WIELKIEGO WYBUCHU DO WSPÓŁCZESNYCH ŹRÓDEŁ ŚWIATŁA ORAZ WYKORZYSTANIE ŚWIATŁA PRZEZ CZŁOWIEKA

Tematyka zajęć:

  • Poznanie historii światła (Wielki Wybuch) (5 min)
  • Poznanie źródeł światła (5 min)
  • Mieszanie barw (5)
  • Załamanie się światła na granicy dwóch ośrodków (5 min)
  • Poznanie zjawisk cienia i pół cienia (5min)
  • „Znikająca moneta” (5 min)
  • Świecenie wody (5 min)
  • Kamera termowizyjna ( 5 min)
  • Magiczny atrament (5 min)
  • Dalmierze (5 min)
  • Rysowanie światłem (10 min)
  • Poduszkowa tęcza ( 5 min)

Uczeń:

  • reaguje na polecenia,
  • odróżnia realizm od fantastyki,
  • pozyskuje informacje z różnych źródeł oraz selekcjonuje je i porządkuje; stawia pytania, dotyczące przyczyn i skutków analizowanych wydarzeń historycznych i współczesnych,
  • odróżnia historię rozumianą jako dzieje, przeszłość od historii rozumianej,
  • stawiania hipotezy na temat zjawisk i procesów zachodzących w przyrodzie,
  • stawia pytania dotyczące zjawisk zachodzących w przyrodzie, prezentuje postawę badawczą w poznawaniu prawidłowości świata przyrody przez poszukiwanie odpowiedzi na pytania: „dlaczego?”, „jak jest?”, „co się stanie, gdy?”
  • przewiduje przebieg niektórych zjawisk i procesów przyrodniczych, wyjaśnia proste zależności między zjawiskami; przeprowadza obserwacje i doświadczenia według instrukcji,
  • korzysta z różnych źródeł informacji (własnych obserwacji, badań, doświadczeń, tekstów, map, tabel, fotografii, filmów), wykonuje pomiary i korzysta z instrukcji (słownej, tekstowej i graficznej);
  • podaje przykłady przyrządów ułatwiających obserwację przyrody (lupa, mikroskop, lornetka), opisuje ich zastosowanie, posługuje się nimi podczas           prowadzonych obserwacji,
  • wymienia źródła prądu elektrycznego i dobiera je do odbiorników,
  • uczeń orientuje się w otaczającej go przestrzeni przyrodniczej i kulturowej; rozpoznaje sytuacje zagrażające zdrowiu i życiu oraz podejmuje działania zwiększające bezpieczeństwo własne i innych, świadomie działa na rzecz ochrony własnego zdrowia,
  • bada zjawisko odbicia światła,
  • uczestniczy w pracy zespołowej, porozumiewa się z innymi osobami podczas realizacji wspólnego projektu, podejmuje decyzje w zakresie swoich zadań i uprawnień,
  • opisuje przykłady wykorzystania komputera i sieci Internet w życiu codziennym,
  • opisuje urządzenia techniczne ze swojego otoczenia, wyróżnia ich funkcje,
  • uczeń korzysta z różnych źródeł informacji (własnych obserwacji, badań, doświadczeń, tekstów, map, tabel, fotografii, filmów), wykonuje pomiary i korzysta z instrukcji (słownej, tekstowej i graficznej);
  • podaje przykłady miejsc w najbliższym otoczeniu, w których zaszły korzystne i niekorzystne zmiany pod wpływem działalności człowieka,
  • dostrzega związki teraźniejszości z przeszłością,
  • podaje przykłady miejsc w najbliższym otoczeniu, w których zaszły korzystne i niekorzystne zmiany pod wpływem działalności człowieka
  • wymienia znane właściwości substancji (woda, cukier, sól kuchenna) i ich mieszanin (ocet, sok cytrynowy) występujące w jego otoczeniu,
  • bada wpływ czynników takich jak: woda, powietrze, temperatura, gleba na przedmioty zbudowane z różnych substancji;

Do pobrania:

    Tematyka zajęć LUCEMIUM dla II etapu kształcenia pobierz>>

Joomla 3.0 Templates - by Joomlage.com